Mielipidekirjoitukset

Sari Glad: Maailman onnellisin maa on Pohjoismaiden väkivaltaisin

Mielipide 23.2.21

MAAILMAN ONNELISIN MAA ON POHJOISMAIDEN VÄKIVALTAISIN

Lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen totesi (Yle areena 18.2.), että Suomi on edelleen väkivaltainen maa. Miten Suomi, joka on maailman onnellisimmaksi noteerattu, voi samalla olla Pohjoismaiden ja useiden Euroopan maidenkin väkivaltaisin maa?

Miten väkivaltakierre voidaan katkaista? Mitä voidaan tehdä lasten ja nuorten hyväksi kotona, päiväkodeissa, koulussa, siellä missä lapsen mahdollisuudet tasapainoiseen aikuisuuteen luodaan?

Kun puhutaan kouluista, painopiste on yleensä opetusohjelmissa, oppiaineissa, suorittamisessa, pääsykokoisessa jne. Vaille huomiota jää se, että me elämme erilaisten yhteisöjen jäseninä kehdosta hautaan.

Tänä päivänä ja tapahtuneiden kauheuksienkin valossa pitäisi alkaa vakavasti puhua siitä, miten lapsi sisäistää sosiaalisia taitoja, miten erilaisuutta hyväksytään, miten empatiakykyä vahvistetaan jne.

Tällaisia taitoja kyllä muutamassa koulussa harjoitellaankin, mutta sosiaalisten taitojen opetteleminen olisi saatava joka ikisen koulun tuntikehykseen. Sillä yhdessä olemisen taitojen tarve ei rajoitu vain lapsuuteen tai nuoruuteen. Se kulkee mukanamme koko ihmiselämän. Aikuisuudessa tämä osaamattomuus näyttäytyy mm. työpaikkakiusaamisena – ja pahimmillaan sielläkin jopa toisiin kohdistuvana väkivaltana.

Sosiaalisten taitojen opettamiseen kouluissa ja päiväkodeissa draamakasvatus on täsmäkeino. Siksi sen pitäisi sisältyä myös opettajakoulutuksen pakollisiin aineisiin.

Ylilääkäri Tero Hallikainen totesi Yle Areenassa mm., että vanhempia tulisi rohkaista kannustamaan lasta, ei rankaisemaan tai lyömään, vaan palkitsemaan hyvistä teoista, mikä on tavallista lasten kasvatusta.

Tätä kannustamista pitäisi tehdä päiväkodissa, koulussa ja aikuiselämässä muutoinkin. Me suomalaiset vain emme oikein osaa kehua toisia emmekä edes itseämme. Sitäkin tulisi opetella – kaikilla tasoilla.

Viimeisimmäksi keinoksi apuun tulee lainsäädäntö, mutta, kuten lapsiasiainvaltuutettu Elina Pekkarinen A-studiossa totesi: ”Kaikkien pitää olla valppaina ja osallistua, sillä pelkkä laki on aivan yhtä tyhjän kanssa, jos se ei käytännössä toimi ja jos sitä ei valvota.”

Turvallinen yhteiskunta  ja onnellisin maa ei ole näköalaton, ei välinpitämätön eikä sellainen, jossa ei pidetä huolta toisista.

Sari Glad

kuntavaaliehdokas